вторник, 5 ноября 2013 г.

Вправи для найменших

Починаючи з півторамісячного віку з малюком можна проводити гімнастику і масаж , які надають загальнозміцнюючу дію і сприяють нормальному фізичному розвитку немовляти. Вправи в основному носять рефлекторний характер.

Рефлекторні вправи являють собою руху , викликаються як відповідь на подразнення , що виникають за типом безумовних рефлексів . Прикладом таких рухів є згинання та розгинання пальців ніг , якщо провести пальцем по шкірі стопи малюка ( рефлекс Бабинського ) , « потанцовиваніе " при легкому дотику ногами до столу , відштовхування зігнутими ногами з положення лежачи на животі , розгинання спини ( коли великим і вказівним пальцями проводиш по обидва боки хребта вздовж довгих м'язів спини знизу вгору). Якщо лежачої дитини підняти за ноги і почати злегка повертати таз у бік , то голівка , плечовий пояс і все тіло дитини швидко слідують за цим рухом ( рефлекс повертання ) ; якщо його покласти грудьми на долоню руки і підтримувати під живіт , то голова відхиляється назад . Те ж саме відбувається , якщо немовля лежить на боці ( при положенні на правому боці - вліво , при положенні на лівому - вправо , рефлекс положення) .

За допомогою рефлекторних рухів можна вправляти руки і ноги , м'язи живота і спини , викликати загальну реакцію організму дитини на м'язові рухи .

При пасивних вправах слід домагатися повного розслаблення м'язів дитини . Такі вправи краще починати з дітьми , які досягли 4- місячного віку. До цього періоду у малюка зазвичай зникає фізіологічна гіпертонія м'язів кінцівок , котра заважає виробляти пасивні рухи в більш ранньому віці.

Пасивні вправи включають в себе згинання та розгинання ніг в колінних , гомілковостопних і тазостегнових суглобах , розведення рук в сторони , схрещування їх на грудях , піднімання і опускання рук ( вправа, що розвиває дихальний апарат ) та ін

Активні вправи дитина виконує самостійно (повзання , вставання , ходьба і т. Д. ) . Для стимулювання самостійних рухів рекомендуються найпростіші споруди ( гірка , різновисокі площині , гойдалки , великі різнокольорові іграшки).

Активні вправи , як правило , можливі вже після 5- місячного віку , коли дитина починає сідати , підтягуватися . До 6-7 місяців малюк здатний виконувати більше число активних фізичних вправ.

Вибір гімнастичних вправ для дітей раннього віку , число повторень кожної вправи , тривалість кожного заняття в цілому залежать не тільки від віку дитини , але і від індивідуальних особливостей його фізичного і психічного розвитку та , звичайно, від стану здоров'я.

Перші заняття з дитиною повинні займати по часом не більше 6-8 хвилин. Поступово час занять треба збільшувати (в 5- 6- місячному віці до 10-15 хвилин) , орієнтуючись на реакцію малюка (якщо він спокійний , гулит , а тільце і кінцівки теплі ) . Щоб вправи приносили користь , займайтеся з дитиною щодня.

Наводимо зразкові комплекси гімнастики і масажу для дітей у віці від 1 до 12 місяців ( рис. 2 , 3 , 4 , 5).

Рис . 2 . 1, 2. Викликання слухового і зорового зосередження в положенні лежачи на спині і на животі. 3 . Хапання іграшки з положення лежачи на животі. 4, 5. Поперемінне і одночасне згинання ніг. 6, 7. Діставання іграшки з положення лежачи на спині. 8 . Активний поворот зі спини на живіт (з допомогою дорослого )


Рис . 3 . 1 . Відведення плечей назад і зведення лопаток. 2 . Приподнимание ніг з положення лежачи на животі. 3 . Рефлекторне повзання ( відштовхуючись ногами від долоні дорослого). 4 . Згинання тулуба , ніг. 5 . Прісажіваніе за відведені в сторони руки. 6 . Розгинання хребта , ніг , піднімання голови . 7 . Згинання та розгинання ніг в гомілковостопних суглобах. 8 . Діставання ногами іграшки ( м'ячі)


Рис . 4 . 1 . Вставання на ноги з положення лежачи на спині (за допомогою дорослого). 2 . Напружений згинання хребта . 3 . Повзання за іграшкою . 4 . Напружений вигинання хребта. 5 . Вправа на опір для ніг


Рис . 5 . 1 . Прісажіваніе і вставання на ноги за підтримки за кільця . 2 . Повзання за іграшкою (з допомогою дорослого ) . 3 . Вправа на опір для ніг. 4, 5. Згинання та розгинання рук з кільцями сидячи і стоячи


Для дітей 1-3 місяців

1 . Дихальний масаж .

2 . Масаж рук і ніг.

3 . Викликання слухового і зорового зосередження в положенні лежачи на спині.

4 . Те ж саме , тільки в положенні лежачи на животі.

5 . Рефлекторне повзання .

6 . Рефлекторні повороти вправо і вліво.

7 . Дихальний масаж .

8 . Рефлекторне " повзання " на спині.

9 . Дихальний масаж .

Для дітей 3-5 місяців

1 . Викликання посмішки , гуленія .

2 . Масаж рук , ніг.

3 . Спроба до прісажіванія за руки.

4 . Активні повороти за допомогою дорослого (2-3 рази) .

5 . Повзання за допомогою дорослого (1-3 рази) .

6 . Загарбання іграшки в положенні лежачи на спині однієї , обома руками (1-3 рази) .

7 . Вправа на опір для ніг (1-3 рази) .

8 . Дихальний масаж , дихальні вправи .

Для дітей 5-8 місяців

1 . Викликання реакції пожвавлення , гуленія , посмішки.

2 . Загарбання іграшки напівзігнутими і витягнутими руками в положенні лежачи на спині (по 2-3 рази) .

3 . Вправа на опір для ніг (3-4 рази) .

4 . Активні повороти за іграшкою вправо- вліво ( 2 рази).

5 . Повзання за іграшкою на животі ( 3 рази).

6 . Дихальний масаж .

7 . Загарбання іграшки в положенні лежачи на животі поперемінно правою , лівою рукою (по 2 рази) .

8 . Вставання на ноги з положення лежачи на животі ( 3-4 рази) .

9 . Вправа на опір для ніг в положенні лежачи на спині.

10 . Неповне прісажіваніе за руки , тримаючись за предмет (кільце ) .

11 . Дихальний масаж .

Для дітей 8-12 місяців

1 . Викликання посмішки , гучного сміху .

2 . Повороти за іграшкою , що знаходиться на відстані , з положення лежачи на спині (2-3 рази в різні сторони) .

3 . Вставання на ноги з положення лежачи на животі ( 3-4 рази) .

4 . Повзання рачки .

5 . Вставання на ноги з положення лежачи на спині з невеликою підтримкою (3-4 рази) .

6 . Прісажіваніе , супроводжуване словом " сядь " ( 3-4 рази) .

7 . Діставання іграшок , що лежать на столі ( 3-4 рази) .

8 . Вставання на великі кубики з невеликою підтримкою (3-5 разів).

9 . Діставання іграшки з положення стоячи (3-4 рази) .

10 . Залізання на похилу площину (1-2 рази) .

11 . Діставання іграшки з різних відстаней з положення лежачи на спині (3-5 разів).

12 . Дихальний масаж .

Комплекси гімнастичних вправ можуть виконуватися повністю або частково , а деякі вправи замінюватися за вказівкою лікаря. Перш ніж приступити до занять з дитиною , кожна мати повинна пройти курс навчання при дитячій поліклініці або лікарсько - фізкультурному диспансері.

Але навіть якщо мати регулярно займається з малюком фізичними вправами , після 4-6 місяців , коли потреба в русі у нього зростає , цього недостатньо. Щоб стимулювати у дитини додаткову активність , слід влаштувати для нього спеціальний куточок в добре освітленій і легко провітрюваної частині кімнати.

Для цієї мети використовується звичайний манеж , який можна реконструювати і обладнати поперечиною з гойдалками і маленьким канатом , драбинками , різновисокими майданчиками , катальної гіркою ( рис. 6). У різних кутах манежу прикріплюються яскраві і контрастні за кольором іграшки , щоб привернути увагу малюка і спонукати його пересуватися по всьому простору манежу (іграшки періодично замінювати іншими) .

Рис . 6


Відомо , що діти ( навіть найменші ) люблять грати з м'ячем. Тому в манежі має бути кілька теж яскравих , різного розміру м'ячів. Навіть 5- 6- місячний малюк буде охоче катати м'яч по підлозі і повзати за ним.

Планки , на які кріпиться поперечина , повинні мати кілька отворів: це дозволить міняти її висоту в міру росту дитини. Кут нахилу гірки для катання і драбинок можна також регулювати залежно від того , наскільки малюк зуміє пристосуватися до цих снарядів .

Практика показала , що діти з великим задоволенням проводять час у такому манежі , розвиваючись як фізично , так і розумово . Та й батькам зручніше. Вони можуть займатися іншими справами , не турбуючись , що хто розпочав повзати малюк забереться в яке-небудь небезпечне для нього місце. Манеж може з успіхом прослужити дитині до 1,5-2 років.

Заняття в обладнаному манежі особливо корисні дітям з ослабленим здоров'ям , млявим і малорухомим. Наведу приклад. Коля П. (7 місяців ) часто хворів ГРЗ , плаксивий і дратівливий ( заспокоювався тільки на руках у батьків ) , апетит поганий. Після того як для нього влаштували фізкультурний куточок , становище значно покращився. Малюк більший час неспання проводив в манежі , перестав вередувати і плакати , апетит покращився . Коля зміцнів , набагато рідше став застудитися . У 10 місяців він почав вимовляти слова , а в 11 місяців - ходити. До року (тобто За 5 місяців ) Коля наздогнав своїх однолітків за всіма даними фізичного розвитку.

У манежі можуть одночасно грати і двоє дітей (оздоровчий ефект від цього навіть вище). У сім'ї М. народилися двійнята Діма і Катя. Діти з'явилися на світ раніше терміну , росли зі значним відставанням у фізичному розвитку . На другому місяці життя перехворіли ОРЗ з наступним запаленням легенів. За допомогою регулярної гімнастики і масажу ( з двомісячного віку) вдалося значно підвищити життєвий тонус малюків , поліпшити здоров'я . Починаючи з 7 місяців діти майже весь час неспання , вільний від прогулянок на свіжому повітрі , перебували в манежі . Результат перевершив сподівання: до півтора років Катя і Діма перетворилися на міцних і веселих малюків , без найменших ознак відставання у фізичному розвитку . Важко уявити , що ще рік тому їх здоров'я викликало серйозні побоювання лікарів і батьків.

Комментариев нет:

Отправить комментарий